poniedziałek, 21 maja 2012

Praca w chmurze (specjalistów i ekspertów)


www.FreeDigitalPhotos.net

Tak jak obiecałem w poprzednim poście rozwijam temat pracy i podejmowania decyzji zakupowych w grupie. Charakterystycznej cesze pokolenia osób urodzonych po 1980 roku i będących natywne związani z komputerem i Internetem.

Monopol na wiedzę

Wszyscy już przyzwyczailiśmy się do tego, że internet jest nieograniczonym źródłem informacji. Nikt nie ma monopolu na wiedzę bo można ją zdobyć w sposób stosunkowo prosty i najczęściej za darmo. Zmieniło to funkcjonowanie wielu grup zawodowych, które żyły z monopolu na wiedzę takich jak consulting i szkolenia.  Już w roku 1999 prowadziłem szkolenia dla małopolskiego stowarzyszenia konsultantów i trenerów o zmieniającej się roli szkoleniowca z dostarczyciela wiedzy na inspiratora i osobę dzielącą się doświadczeniami. I to właśnie doświadczenia innych i inspiracja są najbardziej poszukiwanym towarem informacyjnym na rynku.

Zmiana potrzeb rynkowych

Szybko zmieniająca się sytuacja rynkowa pokazuje, że stare sprawdzone metody działania nie przynoszą rezultatów. Menadżerowie od lat wykonujący tą samą pracę, w tej samej branży popadają w rutynę i kiedy pojawia się problem ich pole manewru jest bardzo niewielkie. Wszystkie książki już dawno przeczytane, wszystkie „sprawdzone” metody zawiodły, oczy firmy zwrócone są na nich, a oni nie mają kogo zapytać o rozwiązanie.

Chmura ekspertów

Nie mam tego problemu młody człowiek, który przyzwyczajony jest aby szukać rozwiązania w sieci. Branże skupiają swoich ekspertów wokół ograniczonej liczby forów internetowy, multi blogów czy też grup dyskusyjnych. W jednym miejscu ma się dostęp do nieograniczonego źródła inspiracji i doświadczeń .

Moje doświadczenia

Kiedy w 2006 roku rozpocząłem pracę w firmie telekomunikacyjnej dostałem do swojego portfolio „internet w telefonie”. Dziś niemal wszyscy użytkownicy smartfonów nie wyobrażają sobie,  że w telefonie internetu może zabraknąć, wtedy nikt nie sądził, że jest mu to potrzebne. Koszmarnie drogie, niewiele przydatne i  nikt nie wiedział jak to sprzedawać. Nawet nie było kogo zapytać ponieważ wszyscy doświadczenie menagerowie zajmowali się usługami głosowymi. Wtedy trafiłem na gorące dyskusje na grupie blogów Carnival of the Mobilist i innych forach, właśnie na temat takich samych problemów jakie ja miałem, jak to komunikować?, jak to sprzedawać? Okazało się, że mam do dyspozycji grupę światowych ekspertów pracujących na mój sukces.

Jak to wykorzystać do sprzedaży?

Niezależnie od tego czy działamy lokalnie czy globalnie możemy znaleźć lub założyć grupę internetową swojej branży (lub branży klienta), dostarczać ciekawego materiału wnoszącego nowe spojrzenie na wspólne problemy, inicjować i brać udział w dyskusjach. Budować swój wizerunek w sieci i tłumaczyć swoje rozwiązania potencjalnym klientom bez bycia podejrzanym o niechcianą reklamę. Możemy sami kreować preferencję swoich przyszłych partnerów biznesowych. To tak zwany Content Marketing, który dzięki sieci nabrał nowego wymiaru.

Czy w Polsce jest możliwość wymiany pomysłów na bieżące projekty w chmurze specjalistów czy raczej sobie nie ufamy? Masz doświadczenia z projektów w ten sposób realizowanych to skomentuj.