Według badań Gartner Research
firmy, które wdrożyły proces Pielęgnacji
leadów (lead nurturing) w ciągu 6-9 miesięcy mają o 10% wyższe przychody.
Nigdy dotąd działania marketingowe nie były tak policzalne.
Pielęgnacja leadów sprzedażowych (lead nurturing) jest
to proces przygotowania kontaktów handlowych, które nie są jeszcze gotowe do
przekształcenia w potencjalnych klientów i przekazania do działu sprzedaży.
Statystyki mówią same za siebie 50% leadów jakie trafia do sprzedaży przejdzie
proces kwalifikacji ale nie jest gotowa aby coś od nas kupić (Gleanster Research), 79% leadów marketingowych nigdy nie
będzie sprzedana (MarketingSherpa), a 61% marketerów wysyła
wszystkie leady bezpośrednio do działu handlowego bez kwalifikacji i
sprawdzenia czy lead nadaje się do sprzedaży (MarketingSherpa),
Tą sytuację można
poprawić i sposobem na wzrost efektywności działań marketingowych i sprzedażowych
jest właśnie Pielęgnacja leadów.
W swojej praktyce
zarządzania procesem leadowym w marketingu starałem się korzystać z wielu
źródeł informacji o potencjalnych kontaktach
handlowych. Wewnętrzny proces zbierania
leadów oparty o obsługę klienta był zawsze najbardziej efektywny bo trafiały z
niego kontakty już zainteresowane zakupem więc gotowe leady sprzedażowe.
Sytuacja miała się zupełnie inaczej w przypadku kontaktów uzyskiwanych w inny
sposób. Pierwsze podejrzenie to słaba
jakość dostępnych baz danych przynosi niezadowalające efekty ale testując różne
bazy danych zauważyłem, że ich jakość ma wpływ na efekty procesu kwalifikacji
natomiast procent faktycznie sprzedanych leadów po kwalifikacji jest taki sam i
wciąż niezadowalający. Dlaczego tak wielu klientów posiadających potencjał,
skontaktowanych przez dział handlowy ostatecznie nie decyduje się na zostanie
klientami? Odpowiedź to: nie są oni jeszcze przygotowani do zakupu.
Udany proces Pielęgnacji leadów to odpowiednie
przewidzenie potrzeb potencjalnych klientów bazując na ich charakterystyce (np.
funkcji, branży), miejscu w procesie sprzedaży (np. edukacja, zainteresowanie
dostępnymi rozwiązaniami, chęć zakupu) i zaangażowanie ich poprzez dostarczenie
odpowiedniej dla nich treści.
Jest to proces
poznawania się firmy i potencjalnego klienta drobnymi kroczkami, z których
każdy ma swoje cele marketingowe. Pierwszym krokiem jest zebranie podstawowych
danych o kliencie, które pozwolą go zakwalifikować do wybranego procesu Pielęgnacji leadów. Najłatwiej to
zrobić dając do wyboru różne, mogące go zainteresować opracowania (white paper)
w zamian prosząc o rejestrację.
Dzięki temu wiemy kto to
jest i czym się interesuje. Następnie możemy określić jego miejsce w procesie sprzedaży. Jest na to
kilka sposobów. Jednym z nich jest śledzenie aktywności potencjalnego klienta
na własnej stronie internetowej (digital body language) i przyznawanie, za różne aktywności punktów (lead
scoring). Planując taką
kwalifikację zakładamy, np. że osoba odwiedzająca karty produktowe i informacje
o nas otrzyma mniej punktów, ale jak przechodzi na strony z cennikami, danymi
technicznymi do wdrożenia czy formularz kontaktowy otrzyma znacząco więcej, również
gdy powtarza swoją wizytę otrzyma więcej punktów ponieważ to sugeruje większe
zainteresowanie.
Innym sposobem jest
bezpośrednie zapytanie o poziom zaangażowania np. tak jak to robi firma Marketo.
Cytuję e-mail jaki od nich otrzymałem:
Grzegorz,
I wanted to connect with you in case you have any questions regarding our products, but I also want to be sensitive of your busy schedule. If you could please briefly detail your interest level in our Marketo Lead Management solution on a scale from 1-4, it would be much appreciated:
1. Interested and evaluating solutions at this time
2. Interested and will be evaluating a solution in the near-future
3. Interested, just not at this moment
4. Not interested in buying; just like the information
I wanted to connect with you in case you have any questions regarding our products, but I also want to be sensitive of your busy schedule. If you could please briefly detail your interest level in our Marketo Lead Management solution on a scale from 1-4, it would be much appreciated:
1. Interested and evaluating solutions at this time
2. Interested and will be evaluating a solution in the near-future
3. Interested, just not at this moment
4. Not interested in buying; just like the information
Odpowiedź pozwoli na zakwalifikowanie
mnie do odpowiedniego etapu i program Pielęgnacji
leadów.
Mając już dane o potencjalnym
kliencie dostarczamy mu informacji branżowych, produktowych itp. aktywując
kolejne kroki np. od edukacji na temat rozwiązań do dostarczenie argumentów dlaczego
ma wybrać nas, śledząc jego zachowania i uzupełniając swoją wiedzę o jego
potrzebach i intencjach, aż do momentu, kiedy ilość przydzielonych mu
wirtualnie punktów kwalifikuje go jako pełnowartościowy lead sprzedażowy gotowy
do kontaktu z handlowcem lub automatycznego wysłania predefiniowanej oferty. Proces
nie kończy się w tym momencie. Handlowiec wciąż korzysta z narzędzi takich jak
opracowania, prezentacji internetowe, webinar ale na tym etapie nie dzieje się
to automatycznie tylko akcje inicjuje osoba prowadząca sprzedaż. Po sprzedaży
podobne narzędzia używane są do przyjmowania nowych klientów (new customer on-boarding), utrzymywania i dosprzedaży (retention i
up-selling).
Pielęgnacja ledów to
proces budowania relacji i zaangażowania. Badania Forrester
Research pokazują, że dzięki niemu
firmy generują 50% więcej leadów gotowych od zakupu przy 33% mniejszym koszcie
na leada. Można go częściowo zautomatyzować dzięki dostępnemu na rynku
oprogramowaniu.
Krótki video na temat Pielęgnacji leadów (lead nurturing)
Ps. Termin Pielęgnacja leadów jest moją propozycją
tłumaczenia angielskiego odpowiednika. Masz lepszą propozycję lub wolisz aby
pozostała anglojęzyczna nazwa napisz na forum.
Zainteresował Cię ten
artykuł. Podziel się ze znajomymi i przyłącz się do dyskusji na Linkiedin.
Wystarczy wejść na ten link http://lnkd.in/_D5inT
1 komentarz:
Moim zdaniem, "pielęgnacja leadów" jest tłumaczeniem trafnym. Spotkałem się również ze zwrotami proces dojrzewania leadów (w domyśle do decyzji zakupowej) oraz proces wychowywania leadów.
Pielęgnacja jest jednak najbardziej trafna.
Prześlij komentarz